Rozum, odvaha a disciplína – tři nezbytné ingredience v podnikání

Rozum, odvaha a disciplína – tři nezbytné ingredience v podnikání

Rozum, odvaha a disciplína – to je klíčová při zahájení podnikání. Takto jsem uvedla v pátek svou přednášku pro začínající podnikatelky v programu INICIO PRO ŽENY.

Rozum na to dostat odvážný nápad do učesané podoby a v klidu si vše promyslet a propočítat. Odvahu do toho vůbec jít. Nezaplašit kreativní nápady. Disciplínu najít své vlastní kolejnice podnikatelského života a kráčet po nich bez ohledu na odrazování okolí či občasné zpochybňování vlastní hlavy. Odvahu podstoupit riziko. Riziko, že všechno nevím, že narazím na někoho, komu zatím přehnaně důvěřuji, ale on má od slov daleko k činům. Odvahu udělat rozhodnutí tam, kde mám zoufalý nedostatek informací či názor jednoho specialisty, který je o 180° jiný od názoru druhého odborníka. Odvahu rozhodnout se i o vysoce specializovaných věcech, kdy ani paní na úřadě sama neví a nabízí dva různé výklady.

Disciplíny je na počátku podnikání potřeba mraky. Udělám si podnikatelský plán, finanční plán. Jsem však opravdu schopná ho dodržovat? Konám každý den opravdu tak intenzivně jako v zaměstnání, i když mě nikdo nekontroluje? Vykonám i málo příjemné věci? Jako telefony zatím neznámým lidem, prodej, nebo jsem jen pasivní a čekám, že to nějak dopadne. Mám disciplínu v získávání nových kontaktů, ve studiu nových věcí, v administrativě po každé skončené akci? Když pracuji z domova, opravdu věnují 8 hodin svého času svému novému podnikání či jsem rozptýlená a jdu tu vyndat věci z pračky, tu uvařit oběd, tu něco zařídit za své blízké?

Jak jsou na tom ony začínající podnikatelky po mém půldenního školení? Zatím mají elán. Chtějí si vše osvojit, zmáknout. Drtím je ve finančních aspektech podnikání, účetnictví i právních záležitostech podnikání. Vytahuji na ně zdravotní pojištění, výplatu dividend, odměnu jednatele. Jako záškodník si připadám, když vytahuji novinky jako zpřísnění zákona o ochraně osobních údajů od 2018. Vždyť to budou potřebovat. Po 2,5 hodinách hlásí, že už mají hlavy skoro plné.

Já jsem ve svém živlu, proto dál pokračuji v plnění jejich hlav výsostně užitečnými informacemi. Jsou velmi sdílené, pomáhají si, říkají svoje recepty, které už zafungovaly. Shodují se na tom, že je potřeba chtít po lidech, co jim něco říkají, ať přesně ukážou, kde to je v zákoně. Mnohé mimopražské velmi pozitivně hodnotí ochotu úřednic na místních finančních úřadech či zdravotních pojišťovnách. Že opravdu pomohou, vysvětlí, zajímají se. Jen je potřeba mít odvahu se zeptat, požádat o doplnění vysvětlení.

Ke konci přednášky už dbám jen na to, aby vždy vzaly rozum do hrsti, měly odvahu své krásné plány a sny začít v pondělí uskutečňovat a díky nekonečné disciplíně dovedly do zdárného, teď právě naplánovaného, podnikatelského úspěchu. Nezdůraznila jsem jim nutnost průběžně sledovat změny všech relevantních zákonů. Vždyť se mění „jen“ dvakrát, občas třikrát do roka. Nějak mi to v mé konstantní lásce ke změně vypadlo. Pro ně bude teď navýsost dostatečné zvládnout to, že kromě své vlastní kvalifikace se najednou musí stát současně účetní, finanční manažerkou, marketingovou specialistkou, odborníkem na řízení svého PR a brandu, personální manažerkou. Nemusí být výkonným pracovníkem v každé specializaci, ale musí se o všem umět rozhodnout. Být ředitelem sebe sama. S rozumem a odvahou.

S těmi si zvyknou i na konstantní tlak změny zákonů a nutnost vynaložit další čas na vstřebání takových změn. Že jim čas strávený studiem nikdo neuhradí a musí ho promítnout do ceny svých služeb a produktů, to jsem je učila. Že to nebude jen úvodní investice, to brzy pochopí samy. Zajímavé, že nikdo na makroúrovni nespočítal (či já si takového výpočtu nejsem vědoma), kolik každou z nich stojí změna relevantního zákona. Ne v přímých nákladech na pořízení na EET pokladny, ale v čase stráveném chápáním a osvojováním změn i nezbytnou adaptací podnikatelského modelu.

Nové podnikatelky musí umět žít současně v minulosti, přítomnosti i budoucnosti. Musí vyhodnocovat dopad již uskutečněných akcí, porovnávat skutečné náklady se rozpočtovanými, udělat závěr pro další budoucno. V aktuální přítomnosti musí poskytovat co nejlepší služby a prodávat své produkty. V neposlední řadě musí být stále myšlenkami v budoucnosti – předvídat vývoj trhu a očekávaný rozvoj svého produktu, být trvale inovativní. Nic jiného než každodenní disciplína za tím není.

Je tohle vůbec na jednoho člověka? Na jednu křehkou ženu? V přednáškové místnosti v pátek pozdě odpoledne bylo nadšení a síla. Věřím, že tyhle dámy to zvládnou, I když možná zatím jen z části tuší, co vše je čeká. S rozumem, odvahou a disciplínou však ve svém podnikání dojdou daleko. Možná i tohle je tajemství toho, že mezi začínajícími podnikateli se nyní objevuje až dvanáctinásobek žen.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *