Sobectví pro život

Sobectví pro život

Přicházejí ke mne ženy se svým trápením, někdy unavené po letech práce, někdy ztracené samy v sobě z rodiny, kterou ale tak milují. Mám vhled do jejich duší a osudů. Fungují pro své okolí, pro své děti, manžela, šéfa v práci,
i pro širší rodinou a kamarády, ale chybí jim jejich vlastní čas. Zdravé sobectví funguje. Nedávno jsem četla na Instagramu komentář pod fotkou jedné mladé ženy, manželky, maminky dvou dětí, jak sedí v autě s rozevlátými vlasy, má sbalené piškoty a jede přes celé město na svou hodinu baletu. Výraz v její tváři ani nepotřeboval komentář. Měla svůj čas, svůj prostor, něco svého. Byla šťastná. Její zdravé sobectví bylo investicí na život do harmonického fungování jí samotné i celé rodiny. Čtěte a uvěříte, že sobectví je pro život docela užitečná věc.

PRIORITY
Zdravé sobectví je o našem zaměření, o našich prioritách. Priorita je pro mne směr, kterým chci v nejbližší době jít. Sen, kterého chci brzy dosáhnout.  Zkuste si vypsat na papír ty aktuální. Které z uvedených priorit jsou opravdu ty „vaše“?Sáhněte si pro telefon, otevřete diář a spočítejte si čestně, kolik jste poslední týden či měsíc strávila aktivitami na této klíčové prioritě.
Že by některé priority nebyly tak klíčové…? Často pracujeme na prioritách šéfa, ale ne na těch svých, které posunou nás. Srovnejte si proto, jaké jsou vaše klíčové priority a kde jsou v následujícím období ve vašem diáři. Začněte plánovat čas prvotně zanesením vašich priorit do diáře. A naplňujte je.

ODPOČÍVEJTE!
Nikdo jiný to za vás neudělá. Vezměte si příklad z vrcholových sportovců. Oni musí odpočívat. Tráví velkou část svého času na rehabilitacích, masážích, dlouho spí. Odpočinek je nedílnou součástí jejich sportovní řehole. Tělo je jejich výrobní prostředek.
Kolik z nás však opravdu dbáme o to, aby naše hlava, náš nejdůležitější pracovní nástroj, byla obdobně dobře odpočatá a odpočinek pro hlavu byl pevnou součástí našeho rozvrhu. Máme před sebou i ještě 30 let aktivního pracovního života, nemůžeme proto naší hlavu unavit během 3 či 5 let. Začněte plánovat odpočinek do diáře, neplánujte jen pracovní a rodinné úkoly. Plánujte kurz šití, či hodinu jógy.

LIMITY A HRANICE
Pro zachování svého zdraví a svěžího výkonu potřebujeme dobře znát své limity, své hranice. Nerespektování svých limitů nás po několika letech snadno dožene a může nás složit velká únava. Je důležité je znát i své hranice v hlavě, ať v oblasti etiky, dodržování předpisů, tolerance k chybám z nedbalosti u kolegů, či rozdávání svého času ostatním. Každá máme své hranice a své limity jinde. Je to přísně individuální a není vhodné se v každém aspektu srovnávat s kamarádkou či kolegyní. Musíme si chránit si svůj čas, svůj životní prostor. I za cenu toho, že budeme dočasně striktní na ty, na kterým nám záleží.

článek pro Marie Claire

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *